lördag 14 augusti 2010

Vattenprov!!!

Idag så har jag och Java åkt iväg för att gå Enkelt vattenprov och Vattenprov. Java har ju gått det enkla vattenprovet en gång förut. Det var förra hösten i Matfors. Den gången så simmade hon ut och tog tag i fågeln i ena vingen för att sedan dra den in till strandkanten. När hon väl fått den dit så kände väl hon att hon var färdig och sprang därför runt och luktade på andra saker på stranden.

I sommar så har ju mycket hänt med Java. Det känns som hon har vaknat till liv lite och förstår mer vad hon ska göra. Därför anmälde jag henne till bägge proven nu, mest på chans. Hon har ju hämtat fågel på nära håll ute i vattnet och lämnat till mig så det kan ju gå bra om vi har tur.

Enkelt vattenprov


Skottet kommer och Java tittar på skytten som står till vänster. Fågeln kommer från höger, vilket inte Java ser. Men hon hör plumset i vattnet. Jag säger apport och Java....tvekar att gå i....vänder upp och sticker efter en stig till höger. Såg ut som att hon skulle leta ett bättre ställe att kliva ner i vattnet. Hon kommer ganska snart tillbaka och går ner i vattnet. Hon simmar ut till fågeln och tar tag i den med bra grepp och simmar tillbaka. När hon kommer till strandkanten släpper hon fågeln och skakar av sig vattnet men jag får henne att plocka upp den igen och komma in till mig :)

GODKÄND!!!

Vattenprov


Ja här var det en ren chansning att ställa upp.

Nu är det lite svårare. Det är vass direkt från stranden och det är också lite dynor i vassen att kliva upp på eller ramla ner ifrån, så det är inte helt enkel terräng. Man ser heller inte var fågeln landar utan ser den i luften och hör plumset.

Java är superpeppad när skottet har gått och kastar till min förvåning sig ut i vassen. Hon simmar ut, klättrar upp på en "dyna"och vänder sedan in till vänster och plöjer igenom jättetät vass. Hon kommer tillbaka till mig och jag dirigerar ut henne igen. Hon är fortfarande jättesugen att hämta fågeln och kommer nästan ända ut. Någon meter ifrån bara, men vinden ligger på från fel håll så hon får ingen vittring. Hon vänder tillbaka.

Hon gör några försök till och när hon simmar ut till höger utanför all vass så tänkte jag att hon kommer att ta fågeln. Men hon vänder någon meter innan hon når ut till fågeln och kommer in igen.

Ja tillslut kände jag att vi fick ge upp. Java kändes lite frustrerad och började tugga på vassen istället så det var lika bra.

ICKE GODKÄND

Men jag är supernöjd över hur dagen varit. Och även hur Javas sommar har varit. Hon har blivit en helt annan hund. Domaren sa att vi inte kommer att ha några problem att klara vattenprovet framöver eftersom Java har en sån stor arbetslust. Jättekul att höra och jag kände verkligen att det stämmer.

Nä nu ligger vi lågt några veckor för att sedan åka ner och träna i Norrtälje första helgen i september. Sen helgen efter det (11 september) så ska Java gå Grundprov.

Så vi har fortfarande lite saker att se fram emot :)

2 kommentarer:

  1. GRATTIS!
    Vad kul att ni har kommit igång på "riktigt"! Både Elbao ch jag är mycket imponerade!!!

    SvaraRadera