onsdag 7 april 2010

Första löppasset utomhus 2010

Ja då var det avklarat. Första löpturen för året utomhus. Ja inte för Java då, hon har ju sprungit med mig i skidspåret ett antal mil. Men för mig var det första.

Förutsättningarna var kanon. Strålande sol och typ 10 plusgrader ute, så jag kunde inte hålla mig. Hade mätt upp en sträcka på förhand som är 8 km lång och det var bara asfalt. Sparar grus till senare när det torkat upp. Eftersom jag och Java då springer efter vägarna så har jag koppel på henne, vilket hon verkligen verkar ogilla. Jag överdriver inte om jag drog henne i 7,8 km. De övriga 200 meterna var när vi nästan var hemma. Då provade jag att släppa henne. Givetvis springer hon då bredvid mig och hänger med perfekt :)

Vad gör man?? Jag vet ju att hon springer så bra med mig när hon är utan koppel. Då kan hon springa "fot" utan problem. Man vill ju ha kopplet på när man springer efter starkt trafikerade vägar men när det kommer på, ja då känns hon som världens äldsta, tröttaste och segaste hund som drar åt motsatt håll så kopplet nästan åker av. Hon ser verkligen inte ut att njuta.

Ja ja..nu var det gjort i alla fall. Jag tycker det var superskönt och Java verkar vara rätt nöjd nu. Hon fick lite mat och sen somnade hon direkt ihoprullad som en liten boll. ;)

Hej hej!!

2 kommentarer:

  1. Hmmm! Koppelproblemet vid springning känns absolut igen. Elba är likadan, till och med på promenaden kan hon strejka om hon måste ha koppel. Vilka små rackare dom är ;o)

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där när jag skulle gå med min hund. Gick hur fint som helst utan koppel, men så fort det åkte på, ja då drog han som en galning :)
    Mycket märkligt det där...

    SvaraRadera