lördag 10 april 2010

Resursförsvar / Konkurrensförsvar?

Ja då har vi åkt upp till härliga Lermon igen. Måste ju passa på nu den här sista tiden innan isen och snön smälter bort helt. Den här gången är det jag, Patric, Emilia och två hundar (Java och Julia)  som har åkt upp.

Har haft en väldigt lugn kväll med god mat och skulle även låta hundarna få lite gott att äta. Hade köpt två stycken grisöron.  Java och Julia fick ett varsitt men de äter i lite olika takt. Java har ätit upp det på ca 1,5 minut, medans Julia har slickat på sitt öra några gånger under den tiden. Java, som gillar grisöron och att äta i allmänhet, riktar sin uppmärksamhet åt Julias håll. Hon menar väl ungefär att: Ja ska du inte ha den så tar jag den... Hon går fram till Julia och då händer det. Julia morrar till och då blir Java helt galen. Hon flyger på Julia ungefär på samma sätt som jag skrivit i ett annat blogginlägg. Vet inte om jag gör rätt eller fel men min spontana reaktion är att jag kastar mig upp, suger tag i Java och bär iväg henne i nackskinnet in till köket. Där lägger jag ner henne på rygg och talar allvar med henne.

Jag vet att det beror på grisörat och att det hänt båda gångerna när de vill ha samma sak. Men det har inte hänt förut. Nu har det hänt två gånger på kort tid. Så fort vi tog bort det kvarvarande grisörat så var de bästa kompisar igen.

Ja man funderar ju vad det kan bero på så jag var tvungen att göra ett litet inlägg.

Annars ser jag fram emot en till superhelg här i Leris.

Ha det bäst!!

De söta vännerna, taget vid ett annat tillfälle :)

3 kommentarer:

  1. Inte för att jag vet om du vill ha "goda råd", men jag tänker rent spontatn såhär...

    Kan man möjligen lösa det så att man håller hundarna isär när det ska ätas? Så att båda hinner äta i lugn och ro... Jag tror inte att tala allvar hjälper så mycket, det är nog mest er relation som försämras på kuppen.
    På sikt kan du förekomma Java genom att hålla henne hos dig på kommando och inte låta henne gå förrän allas grisöron är uppätna.

    Java VILL nog verkligen ha det som inte är hennes och är beredd att fightas för det... Resursförsvar och att försöka roffa åt sig är ett nedärvt beteende som är naturligt i överlevnadssynpunkt, om än besvärande för oss. När Java väl är framme vid det hon vill ha är det för sent, eftersom hon är redo att ta fighten.

    Jobba på lydnaden och en positiv relation er emellan och förekom henne genom att hon ska stanna hos dig och att det lönar sig att vara hos dig... Vad tror du om det?

    Elba har resursförsvar också. När det kommer hundar hit hem, så rensar jag bort ben och leksaker. Är vi borta ser jag till att skydda Elba om hon ska äta och håller henne hos mig när andra hundar ska äta. Det är onödigt att låta henne gruffa, om jag på ett såpass enkelt sätt kan förhindra det...

    SvaraRadera
  2. Jenny, jag är ju jättetacksam för alla råd jag kan få. Sen om man följer alla råd är ju en annan sak ;) Så du får gärna tycka till här på min blogg. Jag skriver ju också för att jag vill höra andra personers synpunkter.

    Sen vet jag ju att jag borde hålla dem isär när jag gett båda två ett grisöra. Hålla Java ifrån är nog inget problem egentligen bara man är med, men ville liksom att det skulle fungera ändå :) Förutom dessa två gånger som detta hänt så är ju de två bästa vänner!

    SvaraRadera
  3. Håller helt med dig om att man vill att det ska funka iallafall... Och det är ju tur att som är kompisar när öronen är uppätna, då är det ju tydligt att det är grejen/maten det handlar om...

    Kanske det löser sig när Java blivit äldre.
    Det brukar vara en ganska jobbig period för hundarna vid 2 års ålder. Det är en ny "trotsålder" eller vad man ska kalla det. Mycket händer fysiskt fastän man tycker att hunden är vuxen...

    Jag håller helt med dig när det gäller tips som man får! Följ bara det som känns rätt och riktigt! Lyssna till magkänslan, den har oftast rätt! Det är kass att göra så'nt som man egentligen inte tror på - det blir aldrig bra!

    Lycka till!

    SvaraRadera