lördag 21 maj 2011

Vakt

Hej hej

Ja nu har det gått 2 veckor sedan jag hämtade Vega. Tiden går fort. När jag hämtade Vega så vägde hon 1,8 kg. Nu väger hon över 3 kg. Hon har också blivit en helt annan hund bara på dessa två veckor. Vilken speedkula hon är. Fullt ös hela tiden, för att sedan lägga sig och somna in någon timme efter ett race.

Javas och Vegas relation har haft olika utseende också bara på den här tiden. Första två-tre dagarna så ignorerade Java henne rejält. Hon var nog mest brydd över vad Vega var för något. Med tiden så har det gått bättre och bättre. Nu känns Java som en mamma och har ett otroligt tålamod med Vega som hänger i hennes öron och överallt egentligen med sina sylvassa valptänder. De kan också ligga och sova tillsammans.

En mindre charmig sida jag sett är att Java vaktar Vega väldigt hårt. Kommer det någon annan hund (förutom Morris) så morrar Java hårt och vill flyga på den hunden. Vi har hittills hunnit med en regelrätt fight mellan Java och Julia (mina föräldrars Cocker spaniel). Där var det så att Julia morrade åt Vega för att hon är så intensiv och jobbig. Java tolererade inte detta utan flög på Julia. Jag fick springa dit och dela dem, vilket ledde till att jag fick ett bett av Java (oavsiktligt och bara ytligt som tur var). Blodvite uppstod hos båda hundarna och då även mig.

Igår kom det också en liten 1-årig mops framspringande mot Java och Vega. Java var kopplad vilket var tur för annars hade den lilla mopsen fått veta att den lever.

Ja nu får man ju fundera på hur man ska lösa detta. Och alla man diskuterar med har olika lösningar.

Men i övrigt (utöver lite spring på nätterna) är det fantastiskt att ha valp :)

2 kommentarer:

  1. Elba vaktade Dio första tiden vi hade henne också och gjorde då utfall mot andra hundar (brukar hon ALDRIG göra annars. Vi löste det så att vi inte gick ut med hundarna tillsammans en period (kanske någon månad) och sedan var detsom vanligt igen.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Ska se vad jag kan göra..

    SvaraRadera