söndag 16 september 2012

Damn you birds, DAMN YOU!!!

Ja då har man varit iväg på ännu en dag i skogen tillsammans med mina kära dogs och bössan. Ännu en dag så kommer man tomhänt tillbaka. Det är inte lätt det här inte. Inte när man:

Nr 1: Är en seg och oerfaren skytt
Nr 2: Jagar med stötande fågelhund

Ja ni ser rätt. Att jag är seg är väl mitt eget fel och kanske inte kommer som en chock för er som känner mig :)

Förhoppningsvis lär jag bli mer erfaren ju mer man är ute. Ingen skugga ska heller falla på min fina Java när hon jagar. Hon gör precis det hon ska göra. Det är en njutning att se henne jobba ute i skogen. Hon älskar verkligen detta. Och hon blir mer och mer som en jaktis till sättet :) Ok hon tar bra mycket längre vändor, men jag låter henne göra det också. Vill ju att hon ska söka av området ordentligt. Det går verkligen inte att gå miste på när hon får vittring på en fågel. Då jäklar bär det av. Hon söker frenetiskt runt omkring och ger sig inte. Ibland har jag sett att fågeln redan "rymt", men Java vill liksom reda ut vad, var och när det varit något där. Sen när det verkligen är en fågel där så blir det då tyvärr där som jag ibland önskar att hon var en stående fågelhund istället för stötande. För många gånger så stöter hon upp fågeln precis utanför skotthåll för mig.

Andra personer skulle kanske säga att husse borde lära sig läsa av sin hund lite bättre så att han kan finnas där när det bär av. Så kanske det också kan vara. Och jag hoppas det är så, för då hittar vi dit snart :)

Ska dock sanningen fram så är det inte så mycket fågel ute i skogarna nu. Kommer ihåg för 2-3 år sedan när jag var i Boberg med min kompis Thomas. Då såg vi fåglar överallt. Nu kanske jag ser 2 stycken på 4-5 timmars vandring i skogen på en dag. Men man lär sig alltid något varje gång.

Idag stötte Java en Orre precis utanför hagelavstånd. Hon gjorde ett sånt bra jobb, men jag ville inte skjuta.

Har testat Vega lite också typ i 15 minuter på slutet när jag går mot bilen. Har gjort det de två sista gångerna. Känns verkligen som att hon har snappat upp vad detta går ut på genom att ha gått i koppel vid min sida alla gånger. Är sådan skillnad på henne nu mot i början av sommaren. I början av juni så vägde hon 9,5 kg och var fortfarande en liten valp i mina ögon. Nu vägde jag henne precis och vågen stod på 12,8 kg.  3,3 kg plus på 3 månader. Vilken ökning. Och det märks i hela hennes sätt. Hon är mycket mer mogen i sitt arbete nu. Blir kul att följa hennes utveckling.

Åter till fåglarna i skogen. Här kommer ett meddelande:

 NU HAR DET BLIVIT PERSONLIGT!!!!! Damn you birds, DAMN YOU!!!


31 augusti

16 september - Det här är livet det!!!

Ha ha......blir bara fikabilder då jag inte har någon personlig fotograf med mig. Ska se om jag kan filma lite när Java och Vega jobbar lite vid nästa tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar