söndag 23 september 2012

En annan slags After Work!!!

I fredags slutade jag kl 15:30. Fick en känsla att jag bara var tvungen att bege mig ut i skogen och jaga några timmar. Sagt och gjort så stack jag iväg. Gick och gick som vanligt i några timmar, men inte en fågel i sikte. Till slut blev jag less och gjorde då något som man inte ska göra. Framför allt inte om man vill ha BRA fågelhundar.

Jag släppte Vega samtidigt som Java. Känns inte som en smart handling att gå och jaga med två hundar. Framför allt när de funkar så olika och en är långt ifrån färdig. Men gjorde det för att jag tänkte att jag kunde träna Vega lite i skogen när det ändå var fågelfritt. Och Java springer och jobbar i sin egen lilla värld och lyssnar inte på pipan på samma sätt som Vega. Med det menar jag inte att Java är dålig. Men hon springer och jagar på ett bra sätt runt där hon ska. Men som sagt, är inte så jättelyhörd på pipan. Vega däremot reagerar på minsta lilla signal.

Hur som helst så springer Vega iväg som skjuten ur en kanon. Hon flyger från sida till sida och det ser ut som om hon dammsuger stället. Helt plötsligt så flyger något upp från myrmarken 5 meter ifrån mig. Det var Vega som stötte upp. Jag väntade mig något som skulle flaxa upp, men inte...det sprang emot och in bakom mig. Jag blev osäker...är det Java eller Vega?? Blir lite för mycket just då i huvudet när man har två hundar lös. Man vill ju råka skjuta sin egen hund. När jag då vänder mig om och med 100% säkerhet kan se att det är en hare. Hinner tänka: " Vill jag ha en hare"? Men sen sköt jag mot den när den var 15-20 meter bakom mig. Bom igen. Man undrar ju om man skjuter lösplugg varje gång man lossar bössan. Står och ser haren studsa iväg in mot skogen i godan ro. Java springer runt lite och luktar efter vad det var för något. När jag då vänder mig om igen så sitter Vega där lugnt och stilla och tittar på mig. HELT OTROLIGT!! Jag som blivit avrådd att träna så mycket med Vega för att hon är omogen. Så gör jag det ändå och hon sätter sig direkt när hon stöter upp haren - och sitter kvar. Gissa om jag var nöjd. Ska som sagt bli kul att se vad det blir av henne :)

Men det var sista gången jag hade båda lösa i skogen vid jakt på ett bra tag i alla fall :)

1 kommentar: