tisdag 3 april 2012

Springtime

Ja äntligen känns det som att det är lite vårkänsla i luften. Även fast vädret varierar ganska kraftigt mellan superfina vårvinterdagar mot riktigt trista aprilvädersdagar. Men det är på rätt väg i alla fall.

I och med att snön har tinat bort på vägarna nu så har jag börjat springa med hundarna några gånger i veckan. Java är ju van detta sedan tidigare, men för Vega är det en ny företeelse. Har varit nära att slita mitt hår en massa gånger. Inte bara när det gäller löpningen, utan när det gäller koppel överhuvudtaget för Vega. Java är helt klockren och jag märker många gånger inte av att hon är med när jag springer. Perfekt tempo bredvid mig. Vega däremot hamnar alltid framför mig vilket jag inte accepterar. Och är det inte framför så hoppar hon bakom från sida till sida över mina vader så man är nära att snubbla rätt ofta. Känns som att man gärna kan lägga energin på annat än detta. Samtidigt så vet jag ju att Vega, nu när hon är 1 år, är inne i en jobbig period. Men jag har liksom svårt att acceptera detta ändå.

För att hitta en lösning så stack jag iväg på en hundbutik och inhandlade en sele som skulle vara så bra. Den skulle motverka att hunden drar trodde hon som sålde den. Tyvärr så hade jag efter mina 500 meter hem från butiken redan hunnit känna motsatsen. Vega ville dra ÄNNU mer. Dagen efter lämnade jag tillbaka selen. Jag köpte då istället två halsband och en dubbelkoppling så att jag kan ha ett koppel till båda hundarna. Kontentan är väl att Vega drar nästan lika mycket fortfarande. Det är dock Java som får ta en del av smällen nu eftersom hon är sammankopplad med Vega. Men nu har jag tänkt att vi kör på så här ett tag så får vi se om det blir något bättre. Vet ju att Vega kan springa lös bra, men törs inte nu när jag är ute i trafiken. Får låta henne springa lös sen när det tinat och torkat upp i skogen. Får hoppas Java orkar med detta nu då ett tag. För jag känner mig just nu helt galen då Vega testar hela tiden. Får väl bara försöka djupandas en extra gång och se ett år framåt :)

Så här ser dubbelkopplingen ut. Kopplet fästes i ringen som de båda banden länkas ihop med.

5 kommentarer:

  1. Testa en kort lina mellan hundarna eller knyt ihop den nyinköpta "dubbelkopplingen" ... så INTE hundarna kan byta plats och trassla , ca 35 till 40 cm kanske ... Har haft så på skäggen när jag cycklat dom, lös förutom att dom sitter ihop. Är man bara med på noterna så är sällan två hundar olydig precis samtidigt och det underlättar massor !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Rickard! Kände att det blev bättre efter ett tag. Jag provade lite andra trix också, men det kändes som att Vega inte alls drog på samma sätt efter att vi kommit igång någon km. Blir kul att se om det håller i sig eller om det var en engångsföreteelse.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det var en kul idé som Rickard skriver om :)
    Hur odygdig Vega än är så är hon fruktansvärt SÖT!!! Men det är en jobbig ålder, du gör ju helt rätt som försöker ha TÅÅÅLAMOD. Heja på!

    SvaraRadera
  4. Grattis Vega på din namnsdag! :)

    SvaraRadera