måndag 27 augusti 2012

Skogsfågeljakt nr 1, 2012

Ja då var det äntligen 25 augusti vilket betyder att fågeljakten är igång. Var spänd av förväntan då det ju var ett år sedan sist. Premiären skulle ske i Mora utanför Burträsk. Min kollega har mark där så jag hade tur att få vara med och jaga där. Man har ju hört massor om att det knappt finns fågel i år så man hade inte så stora förhoppningar att se något. Än mindre att få skjuta.

Vädret kunde inte bli bättre än det var. Lite dimmigt på morgonen men man kände att värmen skulle ta över. Hur som helst så var det nu äntligen dags.

Det jag inte trodde skulle inträffa, det inträffade. Nästan direkt när vi började gå ut mot en myr så flög det upp en orrtupp framför oss. Vi var knappt inställda på att jakten börjat då vi gick och småpratade. Jag var inte alls beredd men fick upp bössan och sköt ett skott. Missade det så jag sköt ett till...bom. Gaaah....jag blir galen. Var som en straffspark utan målvakt och så går man där och pratar. Ja en bättre möjlighet än det där får man nog inte. Den stöttes upp ca 10 meter framför oss. Men man kan ju inte få en bättre start på jakten (ja om man räknar bort att man lyckats med att träffa). Nu var man på tå och det kändes verkligen spännande.

Vi gick i några timmar, sen blev det fika ute i det fria. Älskar att få tända en brasa och koka kaffe över öppen eld. Till det en falukorvsring att grilla och lite mackor. Mums.

På eftermiddagen gick vi runt länge utan att hitta på något. Tillslut så visade Anders med yviga rörelser att han såg en älg. Jag smög upp till honom och kollade framåt. Där stod en stor älgtjur, säkert en 15-taggare. 50 meter ifrån oss i skogen stod han och var vänd emot oss en längre stund innan han började lunka bortöver. En stund efter det så ringer telefonen till Anders. När han är klar så börjar vi prata lite där ute på kalhygget. Det var ju ändå inte något ställe där det finns fågel...trodde jag. För när vi gått 10 meter så flyger det upp en orrhöna. Tyvärr var jag lika oförberedd denna gång så det blev än en gång 2 bom :(

När vi var nöjda och helt slut i kroppen så begav vi oss hem till Anders där han bjöd på Gös, egen potatis och nyplockade kantareller. Toppat med hembakt tunnbröd i hans bagarstuga. Kan inte klaga på denna dag. Ja nu vill jag bara ut igen. Så nästa helg blir det jakt. Förhoppningsvis med en fågel eller två med sig hem :)

Java var jätteduktig. Blir dock jobbigt för henne att jaga en hel dag så på slutet så var det mer som att vi var ute på en skogspromenad. Men man kan inte säga att det var så mycket kräm i våra ben heller. Vega fick ligga kvar i bilen. Men hon trivdes väldigt bra också i skogen när hon fick springa loss lite :)

 Lunchpaus


Anders och Java

Java dök ner i ett sumphål. Blev en brun Springer spaniel för en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar