tisdag 20 juli 2010

Viltspår m.m

Ja nu var det länge sedan jag skrivit något. Visst har jag tränat med Java en hel del, men har sällan med mig kameran och många gånger känner jag att det ändå inte är något att skriva. Men nu skriver jag lite i alla fall.

Vi har ju en liten spanielträningsgrupp här hemma som tränar lite olika saker med våra hundar beroende på var de står i sitt kunnande m.m. Men vi hjälper varandra med träningen och försöker träffas regelbundet. Sen fikar vi ju en massa också vilket är mycket trevligt.
 För några veckor sedan var vi uppe i  Mörsil för att träna hundarna på fågel. Vi tränade stadga med hjälp av duvor. Det var jättekul och en upplevelse att se hur de olika hundarna reagerade. Java var dock väldigt lugn och har varit det även i hennes spanielsök, så jag har funderat hur jag ska få igång henne.

Har pratat med Annica, Javas uppfödare på Curricos kennel, om hur jag ska göra. Vi bestämde att jag skulle komma ner till Lindesberg och hälsa på. Där kunde vi då träna tillsammans på lite olika saker och se hur Java reagerade. Det finns också lite olika ställen runt omkring där som man kan besöka där det finns fågel m.m för att få Java att reagera. Nu hade vi lite otur för det stället vi tänkt åka till hade haft besök av en mård som tagit ihjäl alla fåglar, det var bara att tänka om.

Vi provade Java på lite klövar, att få söka lite. Det gick hon igång på rejält så vi provade även ett litet kort motivationsspår för att se hur hon jobbar då. Java blev jätteintresserad och man såg verkligen vad roligt hon tyckte att det var. Annica la ut några fler spår med en hel del svårigheter för att se hur Java klarade det. Även dessa gick jättebra. När vi såg detta så kände jag att jag vill nog testa henne på viltspår ändå så vi  bokade tid för ett anlagsprov och hade tur att vi kunde gå det med så kort varsel dagen efter.

Java klarade anlagsprovet och både jag och hon var supernöjda. Grymt kul att se hur hon jobbar. Passade direkt på att boka in ett öppenklass-spår för henne i Karlskoga. 18 juli åkte vi ner dit och gick detta. Java var superduktig och jobbar otroligt bra (nej jag är inte alls partisk :) ) men jag såg på henne att hon blev tröttare och tröttare eftersom hon spårat flera dagar på raken. Hon hade ju som sagt aldrig gjort detta förut. Java lyckades klara spåret efter lite svårigheter med avslutet, men hon fick ett 1:a pris.

Nu är det bara att boka in några spår till, för tar hon två 1:a pris till så är hon viltspårschampion. Wiiieeee.

Ja det var superhärliga dagar nere i Lindesberg och Java hittade en ny kompis i lilla Mix som jag  föll för. Vilken härlig hund. Ser ut som en liten seriefigur, men oj oj oj vad härlig hon var.

Tack för allt Kjelle och Annica.

14 augusti hade jag tänkt boka in enkelt vattenprov på Java, men känner att vi måste träna en hel del om vi ska ro det i hamn.

Känns som min semester helt klart går i Javas tecken :)

Hej hopp!!!!

 Java efter ha klarat anlagsprovet!

1 kommentar:

  1. det var jättekul att ha er här ner, och det syntes en hel del possitiva kvaliteter i Java så budet att köpa henne tillbaks står kvar ,o)) Hon är en kopia av sin mormor Dixie, lat om det inte är på riktigt , men släpp ut lite pippi får ni se . Skickar med en hälsning om att det blev trist här efter er hemresa från "seriefiguren"

    hej hopp på er
    annica

    SvaraRadera