söndag 8 augusti 2010

Fågel

Java ska ju gå "Enkelt vattenprov" på lördag, så jag försöker att träna så mycket som det går nu för att få henne att vilja ta fågel. Java har verkligen inte tyckt om det och jag har inte lyckats lösa det problemet förut.

Nu känns det som att saker börjar att lösa sig så sakteliga. I torsdags, efter Java hade gått Viltspårsprov, så åkte vi ju till Aspåsnäset för att öva. Java tog då, även om det var motvilligt, fågeln och bar in den på land efter att ha hämtat den i vattnet. I lördags så hade jag med en fågel till stugan och då hämtade Java också den fågeln ute i vattnet. Det såg lite bättre ut än förut.

Idag fick jag ett sms från Bert-Ola och Inger som frågade om jag och Java ville komma och träna på vilt. Givetvis ville vi det. Sagt och gjort. De hade också fågeldoft på spray som vi är flera som beställt, så det skulle testas i dag. Vi skulle köra både rent spanielsök och sedan avsluta med att testa vattenapporter.

Jag vet inte vad det är som händer. Men Java göra STORA framsteg just nu på alla plan som det känns :)
När vi provade spanielsök på en skogsbilväg med snårig lövskog på sidorna så gick Java ut jättebra och sökte. Hon stannade (ja det tar tiiiiiiid att sätta sig ner) på visselpipa och hämtade fågel på kommando. Vad är det som händer?

Provade fler gånger och Java tog fågeln bara bättre och bättre samt levererade in. Sista gången så fick Bertis gå in i skogen och trigga Java så att hon tog fågeln, men hon tog den i alla fall. Hon gick även ut och hämtade fågeln i vatten sen. Hon till och med skakade av sig vatten utan att släppa taget om fågeln. Man är ju rätt nöjd som husse en sån här dag :)

Ja vi bör nog träna en del den här veckan ändå så att vi får till det där provet.

Men Java är på G :)

1 kommentar:

  1. Snyggt jobbat!!!
    Vi håller tummarna när ni går vattenprov!

    SvaraRadera