måndag 9 augusti 2010

Fågelträning

Ja nu när Java börjat vilja ta fågel så blir man ju så peppad att träna mer mer mer. Pratade med Javas uppfödare Annica och hon tyckte att vi skulle lugna oss med träningen nu när Java börjat hittat suget. I alla fall ligga lite lågt till vattenprovet som är på lördag. Men hur lätt är det när hon ÄNTLIGEN har börjat visa det jag trott funnits men aldrig sett skymten av??? Ja när jag pratade med Annica så hade jag redan plockat fram en ripa ur frysen och då kan man ju inte bara låta den vara. Därför så tog jag med Java ut i skogen idag.

Åkte ut nästan till "flygrakan" vid Östersund/Åre flygplats (heter den så?) . Där finns det stigar inne i skogen som vi inte utforskat ännu. Hade införskaffat en väska idag med 4 tillhörande dummies som man kan ha med sig när man är i skogen. Även bra att ha fågel i. Hur som haver så satte jag ner Java när vi kommit en bit in i skogen. Satte igång henne att jobba.....men oj vad långsamt det gick. Ja hon sökte ju, men sakta sakta och verkade måttligt intresserad. Jag tänkte att ja ja..jag kastar väl fågeln en gång för att se och sen får det vara. Gjorde det och hon hämtade fågeln. När vi gjort det en gång så fick hon världens fart. Måste ha varit vilt i skogen. Givetvis måste jag utnyttja det, så jag försökte dirigera henne så gott jag kunde. I början gick hon alldeles för långt ut och var svår att dirigera. Men det blev bättre och bättre. Hon stannade när jag kastade fågel varje gång, men det tar tid att sätta sig på signalen. Hon hämtade även fågeln jättebra varje gång och det är så roligt att se. Jag vet inte vad det är som har hänt :) Jädrar (ursäkta svordomen) vilken fart hon får när det är vilt i backen. Häftigt att se.

Ja det kanske är så att man ska iväg och införskaffa ett hagelgevär i höst ändå :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar