torsdag 6 maj 2010

Oj oj oj

Ja då var det dags. Efter lång tids vila och ingen riktig hundträning sedan grundprovet i höstas, så var det dags för en första träff med "Spanielgänget". Vi träffades för första gången på ett Jaktinternat för Spaniels i maj förra året. Nu är det dags för ett nytt jaktinternat nästa helg så vi tänkte att vi skulle träffas och träna lite ett par gånger för att gnugga lite på det vi lärt oss förra året bl. a.

Denna kväll träffades vi ute i Gräfsåsen och det var rätt kyligt i luften. Det kändes på oss som var där att det nog var ett tag sedan vi tränade. Vi bestämde oss för att börja lugnt för att se vad vi kan och vad vi glömt.

Jag och Java hade en kanonstart på övningarna. Vi började med att göra möten med varandra för att se om hundarna behåller lugnet. Java märkte inte ens de andra hundarna tror jag. Efter det så provade vi inkallning med störning. Störningen ökade vi på eftersom också då vi såg att alla hundarna var så duktiga. Det såg ju ut att gå kanon det här :)

Sen var det dags för alla att gå på rad medans den som gick längst ut kastade en frisbee eller en tennisboll framför de andra hundarna. På signal från visselpipa var det då tanken att alla skulle sätta sig. Java tror jag inte ens hörde visselpipan, utan ville fram och hämta framför allt bollen när den kom.

Vi testade detta när man gick med bara en hund också, men icke. Java sket i det totalt. Vi testade även apportering med harskinnsbeklädd dummie, vilket var lite intressant. Men Java ville bara komma in under skinnet så hon kunde komma åt dummien.

Nästa steg var att se, med hjälp av ett fiskespö med en fågelvinge som "drag", hur de reagerade när den flaxade framför alla hundar. Jag tycker väl att de klarade sig ganska bra alla hundar.

Avslutningsvis skulle jag prova att kasta iväg en dummie, få Java att sätta sig på signal för att sedan när jag säger till apportera tillbaka den. Java satte sig inte på signal och när jag ropade apport till henne så sprang hon åt andra hållet för att leta sorkar på åkern...

Ja man kan ju sammanfatta det så här:

Vi har en hel del att träna på framöver om vi ska kunna jaga ihop jag och Java!!!

2 kommentarer:

  1. Va' kul att ni är ett spaineigäng som tränar tillsammans!
    Jo, nog låter som om det känns igen! Men nog växer dom till sig, dom här små rackarna också, får vi hoppas och tro ;o)
    Men om marsvin är en delikatess i vissa delar av världen kanske sork inte är så illa heller. Man får liksom vara glad för det man får.

    SvaraRadera
  2. precis så ska det vara om man har en 2 årig springer ett par repetitioner så går det bättre jag är sååååååå avundsjuk att jag inte får kursa med er nu i helgen men jag ska ju kursa med Lil Lena och Marie på spår istället ha det jättekul ni har en bra tränare nu ett par dagar tuff som sjutton men bra
    hej hopp / annica

    SvaraRadera