måndag 6 juni 2011

Jaktinternat i Sanne. Årgång 3

Tredje året för vårat Jaktinternat som brukar vara förlagt till Kristi Himmelfärdshelgen. I år hade vi samma instruktör som förra året, Lisbeth Bodén. Hon är jättebra på att individanpassa och lära ut på ett pedagogiskt sätt.

Är så roligt att vi har lyckats hålla ihop flera stycken sedan första jaktinternatet. Även kul att det dyker upp nya som är lika intresserade. Är ju lika mycket att umgås och äta god mat som att träna hundar den här helgen. I år hade vi även tur med hyfsat väder mestadels av tiden.

I år var ett litet speciellt år för mig kändes det som. Hade inga som helst förhoppningar och kände nästan att jag skulle stå över i år eftersom jag inte tränat med Java någonting nästan sedan i höstas. Detta är något som märkts på Java då jag tycker att hon lyssnar mycket sämre och tar sig mer och mer friheter. Mycket av detta har ju hänt nu på slutet också vilket är helt förståeligt eftersom Vega har kommit in i bilden. Har ju inte kunnat ha samma fokus, ork eller lust på träning med Java då heller.

I alla fall så hade jag inga som helst förväntningar på denna helg men hoppas ju att något från all tidigare träning ska sitta. Det märktes i början på helgen att både jag och Java var ringrostiga. Java var rätt duktig i passivitetsövningar men sämre på sådana saker som jag tyckt hon varit bäst på, apportering. Så lite besviken var jag. På fredagen så revierade Java väldigt stort också, något jag hade på känn att hon skulle göra. Men med lite guidning från Lisbeth så kändes det som att vi började hamna på rätt köl igen.

På lördagen så var det en helt annan Java som arbetade i skogen. Jättebra fart. Revierade inte alls stort utan lyssnade på pipan. Hon var grymt sugen och var jättebra med. Hon stannade på "uppflog" och apporterade dummies och fåglar. Dock var hon bättre på fåglarna än dummies. Hon satte sig mycket bättre när levande fågel lyfte än när Lisbeth kastade dummien. Det får man ju vara glad över ändå att det inte var tvärtom. Lisbeth tyckte absolut att Java var redo att starta på jaktprov i nybörjarklass. Det var jättekul att höra och inget jag förväntat mig eller planerat in för Java.

Målen för Java och mig i år får bli att klara Vattenprovet och starta i nybörjarklass på Jaktprov. Kan vara bra att få lite erfarenheter också inför när man ska testa Vega i framtiden.

Tack alla medverkande för en jättekul helg. Och tack Maria som fotade :)


Här är lite blandade bilder från helgen. Kan tillkomma några när jag får resterande bilder.

 Rickard och jag

Morris tränar passivitet

Vega är törstig?

Jag och Java arbetar

Bertil var där och assisterade. Här med deras äldsta hund Linus.

Apporteringsträning

Ragatha

Bert-Ola och Deenie plus Lisbeth

Deenie undrar om hon får springa och hämta apporten snart?

Kikar på från sidan när andra ekipage tränar

Morris gillade fågel

Lisbeths "assistent" Valther drillade en grupp

Ida med sin jaktspaniel Lexi








1 kommentar:

  1. Vilken härlig kurs!!! Lycka till på proven i sommar!

    SvaraRadera