måndag 20 juni 2011

Träning med Morris & Java

Idag hade jag och Maria bokat att vi skulle träna med dogsen. Sagt och gjort så tog vi vårt pick och pack och åkte till Remonthagen längst upp mot skogen. Vi började med att träna Morris. Maria var på G och ville träna allt möjligt idag. Det märktes verkligen att hon hade tjuvtränat med Morris. Men det var väl inte så oväntat. Maria är ju en smygare på det sättet. Säger inte att hon tränar, men så är hon egentligen ett eget träningsläger och tränar stenhårt ;)

Hur som helst så började vi med att se hur Morris satte sig på signal. Jag tyckte att han var duktig på det. Visst finns det lite att fila på, men jag tror inte att han var långsammare än vad Java är.

När vi provat det typ två gånger så sa Maria: Ja då har vi gjort det, vad ska vi göra nu då? :) Ja det slutade ju med en intensivkurs och i slutet av passet var ju Morris färdig jakthund och fullärd så han behöver inte träna mer. Nä men jag tycker det gick jättebra faktiskt. Jag testade att köra lite fält med Morris och det syns att han kommer bli kanonduktig. Givetvis tog orken slut snabbt idag men det var inte så konstigt då det var första gången för honom. Men öva på lite där Maria så kommer han att flyga fram i skogen.

Körde lite fält med Java och  hon har verkligen fått upp farten nu. Hon söker bra och går inte stort. Lyhörd och sätter sig på signal. Det jag behöver träna på just nu är framför allt hennes apportering där man kan önska mycket mer av. Hon har en tendens att släppa dummien nu innan hon ska lämna av till mig. Men det fixar vi. Jag vill också börja med dirigering.

Imorgon så ska vi eventuellt öva vatten.

Snabbast att sitta på signal i dag: Vega. Jag skrattar varje gång. När hon försöker rymma ifrån mig så visslar jag en sittsignal på pipan så sätter hon sig direkt och jag kan då gå och hämta henne. Hahaha.

1 kommentar:

  1. Kul att ni tränar ihop, Maria och du! Så otroligt söt hon är lilla Vega, inte bara till utseendet märker jag ;)

    SvaraRadera