söndag 12 juni 2011

Vattenträning vid Kattstrupeforsen

Har ju som sagt vattenprov som ett av de mål jag vill klara med Java i år så därför begav vi oss för att träna med "spanielgänget" vid Kattstrupeforsen.

Vi var säkert ca 10 hundar där minst idag så alla fick vänta på sin tur. Java började i alla fall. Hon skulle få apportera en stor and. Hon är lugn vid skott och kast, springer snabbt ner och simmar ut. När hon kommer till stranden så stannar hon och släpper fågeln för att skaka av sig vattnet. Klassisk grej hundarna gör när strandkanten kommer. Efter det så tar hon upp fågeln igen och går.....saaakta några meter. Hon släpper fågeln igen. Så där håller hon på och släpper den även en meter ifrån mig. Hon ska egentligen hålla fågeln tills jag säger tack och tar den ur hennes mun.

Andra och framför allt tredje gången går det bättre. Då testar jag med att springa därifrån när hon kommer med fågeln mot stranden. Då släpper hon den inte utan får lite fart och kommer efter mig med den.

Sista försöket så byter vi sida på holmen. Tabitha går ut på en udde för att kunna komma längre ut med fågeln så jag kan träna dirigering på Java. Det kommer jag behöva när väl provet är. Java är dock lite för smart. Hon springer runt viken och hoppar ut där Tabitha stod och kastade. Hon simmar 3 meter, hämtar fågeln för att sedan springa tillbaka samma väg och leverera den till mig :)

Levererandet blev bättre eftersom och det var kul att se. Och Java är riktigt sugen kan man se.

Testade även om Vega gillade fågel på land. Ja hon spöade visst storasyster med hästlängder i hur man ska greppa fågel. Stoltare hund kan man ju få leta efter. Hon sprang runt som en Ardenner där ett bra tag (om det nu är Ardennerhästar som ser så stolta ut hahaha). Så fågel behöver vi inte träna på mer förrän hon är lite äldre. Java ska dock träna mycket i sommar :)

Stolt Vega springer och visar upp att hon kan bära fågel


Ett försök att få till en posé

2 kommentarer:

  1. Vilken liten skrutta Vega är i jämförelse med Java som ser helt gigantisk ut :) Coolt att den lilla fröken släpar med en stor and som faktsikt inte ser ut att väga nå't alls :)

    Är det stor skillnad på DP- och jaktvarianten av springer i övrigt också tycker du (du har väl inte hunnit testa så värst mycket än förstås jag men iallafall)???

    Härligt att det går framåt för Java!!!

    För tillfället saknar jag Elba massor! Men hon har det trots allt bättre hos sin nya familj, så jag försöker trösta mig med det...

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Ja än är det rätt stor skillnad i storlek på Java och Vega. Men den lilla ska väl närma sig lite i alla fall så småningom. Anden ser ju också större ut än den egentligen är. Är en andunge som någon tagit med sig.

    Angående skillnad så har jag ju inte tränat något med Vega egentligen. De skillnader jag märkt främst är att Vega är HELT GALEN när hon lägger den sidan till. Java (jo jag vet att man glömmer snabbt) var inte så här livlig när hon var valp, även fast det kändes att hon var väldigt speedad

    Sedan är ju Vega så lättlärd. Jag har lärt henne att hon ska sätta sig och invänta varsågod både när det är matdags och när hon får gå in genom ytterdörren (jag ska alltid gå in före). Efter att ha visat det någon gång för henne så behöver jag inte säga något. Så fort jag öppnat dörren och vänder mig om så sitter hon där och tittar på mig, väntar på klartecken. Samma vid maten.

    Java tog aldrig fågel förrän hon var 1,5 år. Men hon gavs heller inte någon vidare möjlighet heller. Jag är ju själv mer intresserad nu i spanieljakt och allt det innebär.

    Förstår du saknar Elba, det måste vara jobbigt. Men man får ju se det som du gör. Ni kände ju att ni inte kunde ge henne det som hon nu kan få i sin nya familj. Och hon finns ju där att hälsa på eller hur? :)

    Ha det bra så hörs vi här snart igen!

    SvaraRadera